
[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی سودو تکنولوژی
نیروی هوایی ایالات متحده در حال اندوختهگذاری روی یک سامانه حملونقل است که میتواند روزی تا ۱۰۰ تن محموله یا نیرو را با منفعت گیری از موشک، در کمتر از ۹۰ دقیقه به هر نقطهای از زمین منتقل کند. این پروژه که بدون خلاقیت خاصی «موشک باری» نام گرفته، امکان پذیر آزمایشهای اولیهاش را از سال آینده اغاز کند.
«ادسخر دایکسترا»، دانشمند علوم کامپیوتر اهل هلند، وقتی حرف های می بود: «فقط دو نوع شدت پیشروی مورد قیمت وجود دارد: آنی و پیادهروی.» هرچند تا این مدت به فناوری شدت آنی دست نیافتهایم، آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا (AFRL) تصمیم دارد با پروژه موشک باری، یک سر طیف را مقداری به سمت نقطه آنی نزدیکتر کند.
موشک باری بخشی از برنامه آزمایشی «لجستیک چابک جهانی با منفعت گیری از موشک» (REGAL) است و مقصد آن گسترش یک موشک حملونقل تجاری و چندبارمصرف است که بتواند در مسیر زیرمداری و هر نقطهای از زمین ظرف ۶۰ تا ۹۰ دقیقه فرود بیاید. علاوهبر این، انتظار میرود وسیله نهایی بتواند بهاندازه یک هواپیمای ترابری «گلوبمستر ۳» بار حمل کند؛ یعنی نزدیک به ۷۷ تُن مواد غذایی تنها در یک نوبت.
یقیناً، مقصد فراتر از فقط ساخت یک موشک با ظرفیت بار زیاد و حتی توانایی فرود کنترلشده و قابلیت چندبارمصرفی است. این چنین فناوریای همین اکنون هم توسط چندین شرکت ازجمله اسپیس ایکس در حال گسترش است. برنامه REGAL درواقع تصمیم دارد یک سامانه کامل لجستیکی بسازد که به اندازه یک ناوگان ترابری هوایی نظامی، کارآمد و یکپارچه باشد.
بهعبارت دیگر، فکر کنید موشکی بتواند در وقتی کمتر از آن چیزی که برای رسیدن به فرودگاه نیاز است، یک گروه کامل از تفنگداران دریایی آمریکا یا محمولهای برای پشتیبانیهای بشردوستانه را از یک پایگاه فضایی به نقطهای دورافتاده در نظر دیگر سیاره منتقل کند؛ آن هم با هزینهای قابل قیاس با حملونقل هوایی سنتی.
دسته بندی مطالب
[ad_2]