[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی سودو تکنولوژی

حکم پرونده‌ی ضدانحصار گوگل که روز دوشنبه انتشار شد، حجم زیاد سنگینی دارد. قاضی آمیت مهتا ماموریت‌ی بازدید و اظهار یافته‌های واقعی و حقوقی پرونده‌ی مذکور را برعهده داشت و حکم مذکور شامل صدها صفحه یافته‌ی واقعی و حتی نتیجه‌گیری‌های حقوقی می‌بشود که در‌مجموع به سندی ۲۸۶ صفحه‌ای مملو از پانوشت و ویرایش و نمودار گرافیکی تبدیل شد.

از نظر اپل، موتور جست‌وجوی بینگ واقعاً افتضاح است

گوگل سالانه میلیاردها دلار به اپل می‌پردازد تا جایگاهش را به‌گفتن موتور جست‌وجوی پیش‌فکر سافاری نگه داری کند. به‌حرف های‌ی ادی کیو، معاون ارشد قسمت خدمات اپل، هیچ جانشین معناداری برای گوگل وجود ندارد. او در دادگاه ضدانحصار غول جست‌وجوی اینترنت او گفت: «مایکروسافت با پرداخت هیچ مبلغی نمی‌تواند اپل را به منفعت گیری از بینگ به‌گفتن موتور جست‌وجوی پیش‌فکر سافاری راضی کند.»

کیو در‌ادامه‌ی سخن بگویید‌هایش او گفت: «فکر نکنم هیچ قیمتی در دنیا وجود داشته باشد که مایکروسافت بتواند به ما نظر دهد. آن‌ها حاضر بودند بینگ را به‌‌رایگان در‌اختیار ما قرار دهند. حتی کل شرکتشان را هم می‌توانستند به ما بدهند.»

سخن بگویید‌های کیو مشخص می کند که گوگل جایگاه خود را به‌گفتن موتور جست‌وجوی پیش‌فکر سافاری هم چنان نگه داری کرده است؛ یقیناً برای این‌ منظور هزینه‌ی هنگفتی به اپل می‌پردازد. مطابق حرف های‌ی قاضی مهتا، حقیقت بازار این است که گوگل، تنها انتخاب واقعی برای موتور جست‌وجوی پیش‌فکر (GSE) به‌حساب می‌آید.

قراردادهای گوگل با دیگر شرکت‌ها

گوگل علاوه‌بر انعقاد قرارداد با اپل، قراردادهایی با اپراتورهای تلفن‌همراه و تولیدکنندگان تلفنهای هوشمند بسته است تا موتور جست‌وجوی پیش‌فکر دستگاه‌های اندرویدی باشد. این قراردادها مقداری متفاوت عمل می‌کنند؛ چون به کنترل گوگل بر پلی‌استور وابسته می باشند.

موتور جستجوی گوگل روی گوشی آیفون

9to5mac

غیر از اپل، تعداد بسیاری دیگر از شرکت‌های حاضر در فهرست Fortune 500 ترجیح خواهند داد تا از گوگل به‌گفتن موتور جست‌وجوی پیش‌فکر روی محصولاتشان منفعت گیری کنند و درواقع با شرایط جاری، انتخاب فرد دیگر برای آن‌ها باقی نمی‌ماند.

قاضی مهتا در حکم خود می‌نویسد: «گوگل می‌داند که رقابت واقعی برای کسب جایگاه پیش‌فرضش در مرورگرها و تلفنهای هوشمند وجود ندارد؛ چون شرکای آن نمی توانند از سرویس فرد دیگر منفعت گیری کنند. شرکای گوگل چندین دفعه به این نتیجه رسیده‌اند که تحول موتور جست‌وجوی پیش‌فکر یا تلاش برای انعطاف‌پذیری زیاد تر در‌عرصه‌ی جست‌وجو از‌لحاظ مالی مقدور نیست؛ چون به‌معنی از‌دست‌دادن صدها‌میلیون یا حتی میلیاردها دلاری است که گوگل به‌گفتن سهم درآمد به آن‌ها می‌پردازد.

قرارداد طلایی گوگل و اپل؛ همکاری سودآور یا انحصار خطرناک؟

مطابق حکم دادگاه، گوگل در ازای قرارگیری به‌گفتن موتور جست‌وجوی پیش‌فکر سافاری، درصدی از درآمد تبلیغاتی خالص خود را به اپل پرداخت می‌کند که این مبلغ در سال ۲۰۲۲ به ۲۰ میلیارد دلار رسید. در مقام قیاس، این مبلغ دو برابر پولی است که غول جست‌وجوی اینترنت در سال ۲۰۲۰ به سازنده‌ی گوشی آیفون پرداخت کرد و در آن زمان ۱۷٫۵ درصد از سود عملیاتی اپل را راه اندازی داد.

گوگل و اپل قرارداد جاری خود را در سال ۲۰۱۶ امضا کردند. همکاری آن‌ها به قبل‌های دورتر برمی‌گردد؛ اما در آن زمان می بود که اپل ویژگی Suggestions را معارفه کرد. برای مثال، وقتی‌که چیزی را در اسپات‌لایت تایپ می‌کنید و اپل وب‌سایتی را به شما نظر می‌دهد، این نظر درواقع بر پایه جست‌وجوی گوگل نیست.

معارفه ویژگی Suggestions تأثیر بسیاری بر تعداد بازدیدکنندگان گوگل گذاشت. بر پایه یکی از تحلیل‌های گوگل، قابلیت مذکور علتشد تا ترافیک موتور جست‌وجوی این شرکت از سافاری ۱۰ تا ۱۵ درصد و درآمدش از نسخه‌ی iOS سافاری ۴ تا ۱۰ درصد افت یابد. قرارداد سال ۲۰۱۶ شامل بندهایی می بود تا از این مشکل جلوگیری کند و ویژگی Suggestions تأثیری بر ترافیک ورودی گوگل نگذارد.

شرایط قرارداد سال ۲۰۱۶ هم برای گوگل و هم برای اپل پیروزی‌آمیز بوده است. این دو شرکت توافق مذکور را در سال ۲۰۲۱ تمدید کردند و در سال ۲۰۲۶ منقضی خواهد شد. اپل می‌تواند این توافق را به‌صورت یک‌طرفه به‌زمان دو سال تمدید کند و اگر هر دو طرف موافق باشند، امکان تمدید قرارداد تا سال ۲۰۳۱ وجود دارد.

اپل برای به‌چالش‌کشیدن گوگل به چه چیزی نیاز دارد؟

مطابق حرف های‌ی قاضی مهتا، ورود اپل به بازار موتورهای جست‌وجو زیاد دشوار خواهد می بود و جای شگفتی نیست که هر دو شرکت گوگل و اپل این نوشته را بازدید کرده‌اند و تخمین‌های خود را در دادگاه اراعه داده‌اند.

مطابق تخمین‌های اپل، راه‌اندازی موتور جست‌وجوی عمومی (GSE) سالانه ۶ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. این شرکت قبلاً برای گسترش‌ی قابلیت‌های جست‌وجو هزینه‌های بسیاری کرده است. در همین حال، گوگل اواخر سال ۲۰۲۰ تخمین زد که ساخت و نگه‌داری موتور جست‌وجویی که بتواند با موتور جست‌وجوی این شرکت رقابت کند، نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار برای اپل هزینه خواهد داشت.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]