[ad_1]

کد خبر: ۲۵۳۳۶۷

تاریخ انتشار کردن: یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ – ۱۰:۲۷

به نقل از بهداشت نیوز، دکتر شهرام کلانتری خاندانی درخصوص ورود سکوها یا پلتفرم‌های اینترنتی به نوشته فروش دارو، اظهار کرد: این نوشته به مداخله سازمان‌های غیر متخصص به بهانه گسترش کسب و کار به موضوعات سلامت بازمی‌گردد که در صورت انجام، لطمه بزرگی به شاکله مدیریت سلامت سرزمین داخل خواهد کرد.

فروش دارو حوزه رقابت نیست

او گفت: بر پایه سیاست‌های ابلاغی سلامت، تولیت حوزه سلامت با وزارت بهداشت است و هر سازمانی که بخواهد در این عرصه ورود کند باید خود را با سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت تنظیم کند، اما متاسفانه در رابطه پلتفرم‌های اینترنتی دارو، نهادهای اقتصادی سرزمین داخل شده‌اند و از آنها حمایتمی‌کنند و به جستوجو سهم‌خواهی از بازار دارویی سرزمین می باشند بدون این که دقت کنند که حوزه سلامت زیاد حساس و دارای اقتضائات خاص خود است و به هیچ گفتن همانند دیگر قسمت‌ها، حوزه رقابت نیست.

ممنوعیت تبلیغ فروش دارو

وی با اصرار بر این که تبلیغات حوزه سلامت اعم از دارو و خدمات ممنوع است، تصریح کرد: در حوزه‌ای که تبلیغات ممنوع است، نمی‌توان با شرایط رایج رقابت‌پذیری در بازار کار کرد. برخی مسئولین به این نوشته دقت نمی کنند که گسترش بی‌حد و مرز این بازار می‌تواند فسادزا باشد.

تعارض فروش اینترنتی دارو با قانون

او با اشاره به این که کسب و کارهای اینترنتی تصمیم دارند داخل موضوعی شوند که با نص صریح قانون منافات دارد، گفت: در بند ب ماده ۶ قانون تجارت الکترونیک به شفافیت گفتن شده است که دارو از شمولایت قانون مستثنی است و فروش اینترنتی دارو به مصرف کننده نهایی را ممنوع کرده است اما بدون دقت به این ممنوعیت قانونی، برخی نهادهای اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۰ پیشنهاداتی را به هیئت دولت اراعه دادند و مصوبه‌ای درخصوص ورود سکوهای اینترنتی به فروش اینترنتی دارو تصویب کردند که به دلایل متعدد قابلیت اجرا نداشت. در این مصوبات اصطلاحاتی به کار رفته می بود که مربوط به حوزه توزیع دارو می بود و ربطی به اراعه دارو به مصرف کننده نهایی نداشت.

کلانتری در ادامه گفت: درحال حاضر نیز هیئت مقررات زدایی اصرار دارد که باید اراعه دارو به مصرف کننده نهایی از طریق اینترنت انجام بشود، در حالی که ما چندین دفعه اظهار کرده‌ایم این کار خلاف قوانین بالادستی و “قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی” است.

امکان سوء منفعت گیری از اطلاعات بیماران در فروش مجازی دارو

او با اشاره به این که فروش اینترنتی دارو جهت می‌بشود اطلاعات محرمانه مربوط به بیماران بر سرورهای پلتفرم‌های خصوصی قرار گیرد، تصریح کرد: امکان هک شدن اطلاعات بیماران و سوء منفعت گیری از آن، شبیه آنچه در روزهای تازه برای «اسنپ فود» اتفاق افتاد افزایش می‌یابد و در نهایت حقوق خصوصی و حقوق شهروندی افراد زیر سوال می‌رود.

حذف نظارت داروساز بر فرآیند اراعه دارو

او گفت: دولت نقش مهم در حفاظت و حمایتاز محرمانگی اطلاعات بیماران دارد و به همین جهت قانون‌گذار اراعه اینترنتی دارو را ممنوع کرده است. از طرفی با این روش نظارت دکتر داروساز بر فرآیند اراعه دارو به بیمار بین می‌رود و گمان خطاهای مکرر در اراعه دارو به مصرف کننده نیز افزایش می‌یابد.

خطرات فروش اینترنتی دارو

رئیس انجمن داروسازان ایران اصرار کرد: متاسفانه مبحث گمان سوءاستفاده‌ از اطلاعات بیماران جدی است. حتی گمان سوء منفعت گیری از اطلاعات بیماران توسط خود پلتفرم‌ها، تاثیرگذاری بر آینده اقتصاد صنعت داروسازی از تشکیل کننده تا مصرف کننده،‌ تحلیل داده‌های سلامت جامعه و سرزمین محتمل است و برخی بدون دقت به این پارامترها در حال حمایتاز فروش اینترنتی دارو می باشند.

مجازی شدن بازار سیاه ناصرخسرو

وی با اصرار بر این که وزارت بهداشت، انجمن داروسازان ایران،‌ سازمان و غذا و دارو، نخبگان این حوزه، متخصصین و … با فروش اینترنتی دارو ناموافق می باشند، اظهار کرد: اگر چه تاثییر منفی این مطرح بر اقتصاد داروخانه‌ها نیز تاثییر می‌گذارد اما بزرگترین دغدغه همه ما مخاطرات و تاثیراتی است که بر سلامت مردم داخل خواهد شد چراکه امکان پذیر در این پلتفرم‌ها داروی قاچاق، داروی تقلبی، داروی سقط جنین، فروش دارو با قیمت بالاتر و… به فروش برسد. در همین لحظه یک بازار سیاه و ناصرخسرو زیاد گسترده‌تر را در فضای مجازی ناظر هستیم که غیرقابل نظارت است.

اراعه دارو درب منزل بیماران در چه صورتی مجاز است؟

کلانتری اصرار کرد: یقیناً بیمارانی هم می باشند که احتمالا نتوانند برای دریافت دارو به داروخانه مراجعه کنند که نمونه آن را در جانبازان گرامی و برخی بیماران صعب‌العلاج داریم. بعضی اوقات ملزوم است درمواردی به شکل محدود دارو را برای برخی بیماران درب منزل اراعه کرد اما این کار باید محدود به بیماران خاص بوده و فقط توسط مراکز خاص و با اصول خاصی انجام بشود؛ به شکلی که اگر قرار است اطلاعات بیماران جایی ثبت بشود حتما بر روی سرورهای وزارت بهداشت باشد و هیچ سرور و پلتفرم فرد دیگر نباید حد واسط بیمار و داروخانه قرار گیرد و اراعه دارو به بیمار باید توسط دکتر داروساز اتفاق افتد که چگونگی انجام این کار نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.

او اصرار کرد: جامعه داروسازی ایران در کل ناموافق اراعه و فروش دارو به بیمار در فضای مجازی است، اما برای کالاهای غیردارویی همانند مکمل‌های غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی می‌توان از بستر اینترنت منفعت گیری کرد

منبع: ایسنا

[ad_2]

منبع